Lake Victoria - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Josje Hoefsloot - WaarBenJij.nu Lake Victoria - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Josje Hoefsloot - WaarBenJij.nu

Lake Victoria

Door: Josje & Robbert

Blijf op de hoogte en volg Josje

14 April 2014 | Oeganda, Kampala

Vier weken en 1 dag geleden vertrokken we uit Nederland, en toen wisten we nog niet dat we nu in de hoofdstad van Uganda zouden zitten. Aangezien meerdere mensen in Kenia zeiden dat Uganda ‘het pareltje van Afrika’ is, het goedkoper is, en ook de lonely planet een hoofdstuk ‘Uganda’ bevatte hadden we weinig redenen om de stap niet te wagen.

We reizen nu een rondje om Lake Victoria. Kisumu (Kenia) was onze eerste ervaring met het meer, een grote maar rustige stad die overal naar vis ruikt. Aan de waterkant Nijlbaars gegeten en kleine visjes op de markt gekocht die we wilden klaarmaken in het hostel. Maar toen de kok ons zag klunzen, heeft ie er zelf maar wat lekkers van gemaakt (foto 1).

We wilden de oversteek van Kisumu naar de Sipi Falls (Uganda) maken, maar dat liet het openbaar vervoer niet zomaar toe. Alle bussen en matatu’s van Kenia werden die week gekeurd, dus daarom moesten we eerst 3 uur wachten tot de bus er was, toen 1,5 uur voordat de bus vol zat (passagiers worden gewoon van straat geplukt) en toen mocht de bus niet zo hard rijden door alle politie op straat. Uiteindelijk waren we rond 8 uur ‘s avonds in Busia (grens tussen Kenia en Uganda) waar de buschauf ons een hotelkamer heeft aangewezen.

De volgende dag zijn we naar Mbale gereisd. Hier werd de charme van Uganda wel duidelijk, dus besloten we er een nachtje te blijven. Een man van een vrijwilligers organisatie had een band opstart voor kansarme kinderen, toen we hem aanspraken heeft ie ons met de hele band in een busje meegenomen naar een universiteit waar ze moesten oefenen.

De dag daarna kwamen we eindelijk in Sipi falls aan, waar het hele dorpje blij was met onze komst. Iedereen heeft ons begroet en we hebben bij zo veel mogelijk ‘restaurantjes’ (huiskamers) proberen te eten om iedereen wat te kunnen geven. De wandeling langs de watervallen was prachtig (en stiekem op het einde toch zwaarder dan we dachten).

Na onze boomhut (foto2) in sipi falls verlaten te hebben zijn we verder gegaan naar Jinja. Jinja is een stad aan het victoriameer dat gelegen is bij de “ source of the Nile”. Wij hebben dus ook 1 dagje die source bekeken vanuit een bootje. In Jinja verbleven we bij een backpackers hostel dat eveneens tochten op de nabijgelegen stroomversnellingen in de Nijl organiseerde. Danwel in een raft of een kayak. Wij zijn ook nog maar even naar de andere vestiging geweest om van de Nijl te genieten en besloten daar ons ook maar een dagje aan het “ white water kayaking” te wagen. Sommige van ons (we laten in het midden wie) hebben meer van de tocht onder het water gezien dan er boven, maar het was erg gaaf om te doen.

De dag na ons kayak avontuur zijn we met de bus naar de hoofdstad van Uganda, Kampala, gegaan. Hier zullen we nog even blijven om daarna onze reis voor te zetten richting het meer.

Voor meer foto's:

• 14 April 2014 - 14:42

Caroline:

Hallo reizigers,

Leuk die spontane acties en die aparte overnachtingen. Ook de foto's zijn super. Fijn om zo mee te kunnen reizen.

XXX

• 14 April 2014 - 15:54

Opa Hoeboer:

Wat zien jullie veel van de wereld. Heel goed zo en volhouden hoor . Fijne tijd gewenst.

• 14 April 2014 - 22:54

Yvonne:

Hoi wereldreizigers,

Super zeg!
    Wat een geweldige foto's. Ik geniet ervan en ik zie dat jullie dat ook doen.

Kus

• 15 April 2014 - 20:40

Annemieke:

Inderdaad geweldige foto's in die link. Die kameleon heeft precies de kleur van het mais aangenomen! en dat thee drinken uit een blikje en een theepotje :-). Zo te zien een erg mooi stukje afrika XX

• 25 April 2014 - 22:30

Bernadette:

Hoi Josje en Robbert,
    Ik denk ik kijk nog maar eens of er alweer wat belevenissen opstaan en ja hoor, leuk om mee te lezen! Oeganda ziet er prachtig en groen uit (ik denk zomaar dat die groene foto´s uit Oeganda zijn). Prachtige foto´s en leuke belevenissen. Die hoofddoek staat je goed Josje!
    Groetjes en nog heel veel plezier daar! xx Bernadette

• 07 Mei 2014 - 22:29

Jiok:

Hoi Robbert en Josje,

Wat een avontuur! Geniet ervan en een hele fijne verjaardag gewenst vanuit het iets wat regenachtige NL. Dikke knuffel van ons vier